טלפון: 054-4674408
דואר אלקט': gordon.noam@gmail.com
אתר :www.noamgordon.com






יום שבת, 26 בדצמבר 2009

מהו אֶבֶל

למה אנחנו אבלים ומה מטרתו של האבל?


אֶבֶל הוא תגובה רגשית לאבדן של אדם קרוב, מקום, בריאות/איבר, חפץ בעל ערך רגשי, אידיאולוגיה. בין אם האבדן אמיתי או משוער, מדובר בתהליך ספונטאני, בחלקו לא רציונאלי ולא נשלט, המתאפיין בפגיעה בתחושת הזהות. כלומר, אני אינני עוד מי שהייתי לפני חוויית האבדן. תהליך האבל חיוני לחזרה לשיווי משקל ולפיכך אופיו 'הישרדותי', כלומר - הוא נחוץ. חרף האינדיבידואליות שלו הוא בעל מאפיינים אוניברסאליים. החוקרת אליזבת' קובלר-רוס, ערכה מחקר שכלל 200 נבדקים, שממצאיו חשובים ודי מקובלים מזה לא מעט שנים. לפי קובלר-רוס, האבל מתאפיין ב- 5 שלבים, שמטרתם עיבוד החוויה וחזרה לשיווי משקל. המעבר משלב לשלב הוא הדרגתי והפיך ומשכו משתנה מאדם לאדם:

1. הכחשה
בשלב זה יש התעלמות מהאבדן ונעשה חיפוש אחר הסבר אחר למצב. התנהגות האָבֶל עלולה להיראות כתמוהה עקב היעדר הפגנת רגשות מיוחדים. בשלב זה אין קשר בין ההבנה השכלית לרגשית. שלב זה מהווה מנגנון הגנה שמטרתו למתן את קליטת האובדן, לאפשר עיבוד ראשוני של הכאב ו"מעבר בשלום" לשלב הבא.

2. כעס וביטויים רגשיים
מתאפיין בכעס על חוסר הצדק והיעדר מזור לאבדן. הוא מתאפיין בפיתוח מודעות למציאות החדשה, אך מבלי לקבלהּ עדיין. הכעס בשלב זה הינו תוצאה של מאמץ להיאבק במציאות.

3. מיקוח
שלב המיקוח מאופיין בהתווכחות עם אירוע האבדן וביצוע 'עסקאות' עם אלוהים למשל. שלב זה מאופיין בתחושת פגיעוּת וחוסר אונים ומטרתו ניסיון החזרת השליטה לחיים.

4. דיכאון
שלב ה'דיכאון' מגיע עם ההכרה באבדן וכרוך לעיתים בכאב פיזי של ממש. אין בו עדיין קבלה של האבדן ומדובר בסוג של התמודדות. מגיע מס' שבועות לאחר האבדן, כשחשים את החסר/געגוע והחלל שנוצר. הסימפטומים דומים לדיכאון מאז'ורי, למעט היעדר ירידה בערך העצמי. בד"כ מתרחשת נסיגה בתפקוד ופסק זמן משגרת ההתנהלות, שחיוניים להגעה לשלב האחרון.

5. השלמה, קבלה והתארגנות מחדש
שלב המתאפיין בקבלת האבדן כעובדה וכחלק אינטגראלי מקיומו וזהותו של האבל. שלב זה מגיע בדרך כלל כשנה לאחר האבדן ומציין את הפסקת המאבק בשינוי הכפוי. משאבים שהופנו קודם למאבק, מופנים כעת לתפקוד יומיומי ולתחושת שיווי משקל תפקודי/נפשי. אין בו התעלמות מהאובדן אלא קשר חזק עימו במסגרת הזהות המחודשת. תום תקופת האבל מביא את האדם למקום חדש ולהתארגנות חדשה.

לעיתים, אדם אָבֶל 'נתקע' באחד משלבי האבל ומתקשה לעבור את חמשת השלבים ולהשלים התהליך. קושי זה מכונה "אבל מורכב" ויכול להתאפיין בדיכאון הנמשך לאורך זמן לאחר חוויית האבדן וקושי להסתגל למציאות החדשה ולזהות החדשה. במקרים כאלו, טיפול קוגניטיבי מציע סיוע בתהליך עיבוד האֶבֶל וחזרה לעיבוד נכון של השלב הבעייתי, עד להשלמה עם האבדן ולהתארגנות מחדש. במקרים רבים, האדם האָבֶל עצמו אינו מודע די הצורך למצבו ואינו מבקש עזרה חיצונית. בני המשפחה הקרובים יכולים לזהות מצב לא תקין זה, ולקחת תפקיד פעיל בהפניית האדם האָבֶל לטיפול פסיכולוגי.


תגובה 1: