טלפון: 054-4674408
דואר אלקט': gordon.noam@gmail.com
אתר :www.noamgordon.com






יום ראשון, 16 במאי 2010

הפסיכולוגיה של שמירה על משקל נכון

עבור אנשים רבים, ירידה במשקל יכולה להיות חלק בלתי נפרד מטיפול בבעיית דימוי גוף שלילי, אשר גורם להערכה עצמית נמוכה ולפגיעה בתחושת המסוגלות האישית בכל זירות החיים – בעבודה, בזוגיות ובמישורים חברתיים רבים. עם זאת, חשוב להבין שירידה במשקל לכשעצמה אינה מספקת פיתרון להפרעה בדימוי גוף וכי מכריע בחשיבותו ללוות את תהליך הדיאטה בשינוי פסיכולוגי של דפוסי חשיבה מעוותים. אם נצליח לשנות את דפוסי החשיבה, נוכל לשנות את דפוסי האכילה (ההתנהגות). אם נשנה את שניהם במקביל, נוכל לא רק להפחית במשקל אלא לשלוט עליו לתמיד.

שמת לב בוודאי, שרבים מצליחים בגיוס כוחות הנפש וההתמדה הדרושים לירידה במשקל, אך סְפוּרים בלבד מצליחים לשמור על הישג זה לאורך זמן. מחקרים עדכניים מוכיחים ששימוש בכללי "עשה" ו"אל תעשה" בלבד לשמירה על משקל אינם מספיקים. עלייה מחדש במשקל מיוחסת בין השאר להיעדר הבחנה ברורה בין ירידה במשקל לבין שמירה על משקל. בין המטרות המניעות אנשים שונים לשאוף למשקל נמוך יותר ניתן למצוא: רצון לשיפור ההופעה, חיזוק הביטחון העצמי, רצון להיות פעיל יותר ושיפור המצב הבריאותי. הקושי בשמירה על המשקל לאורך זמן מוביל לרוב לאמונה השגויה, כי גם מטרות חשובות אלו לא יושגו ולכן הניסיון לשלוט במשקל אינו שווה את המאמץ. כתוצאה מכך, בשלב זה ננטש התהליך.

מכריעות בחשיבותן לשמירה על משקל יעד נמוך לאורך זמן, הן הנקודות הבאות:

- קביעת טווח משקל יעד נכון וריאלי (שלרוב הינו פרי 'מו"מ' בין המטפל למטופל)

- זיהוי המטרות האישיות לירידה במשקל. הטיפול מסייע לנמצא בתהליך הפחתת משקל להבין, כי כל ירידה במשקל מקרבת אותו אל מטרותיו, וכי לא מדובר ב"הכל או לא כלום". כשהמטופל לומד להוקיר גם הישגים חלקיים, גדלים סיכוייו להתמיד במאמץ לאורך זמן ולא לנטוש את התהליך גם בעיתות משבר.

ההבדלים שבין הירידה לבין השמירה על המשקל מסבירים את הקשיים שבשמירת משקל היעד:

• ירידה במשקל היא תהליך מתָגמל, בעוד ששמירה על משקל קבוע פחות מתגמלת

• ירידה במשקל תחומה בזמן עד ההגעה למשקל היעד. שמירה על המשקל היא אין סופית ונמשכת לאורך כל החיים

• בשלב השמירה על משקל יש צורך בקבלה והשלמה עם משקל וצורת גוף, שבעבר לא היו רצויים ומקובלים

חלק משיטות הפעולה של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי דומות לייעוץ תזונאי אך הוא כולל בעיקר כלים מעולם הטיפול הנפשי. המטרות הטיפוליות הבאות הן קריטיות להצלחה בשני שלבי התהליך (ירידה ושמירה):

1. התייחסות תכופה, כבר מתחילת התהליך, למכשולים פוטנציאליים:

 התמודדות עם בעיות בדימוי גוף במישור הקוגניטיבי

 קביעת משקל יעד נכון - מחקרים עדכניים מראים כי משקל יעד בטווח BMI שבין 20-25 אינו ריאלי עבור מרבית האנשים הסובלים מהשמנת יתר וגם אם הצליחו להגיע למשקל זה, אין הם צפויים להצליח לשמור עליו לאורך זמן.

 התייחסות ישירה לכל מטרות התהליך העיקריות

2. עזרה ברכישת וביישום מיומנויות קוגניטיביות והתנהגותיות, הנדרשות לשמירה על המשקל לאורך זמן.



2 תגובות:

  1. היי נועם, יש משהו בירידה במשקל שדומה ל OCD. בדומה, יש קומפולסיה (אכילה ללא שיקול דעת), הבאה להתמודד עם מתח רגשי. רוב האכילה של ימינו היא רגשית. לעיתים עצם החשיפה לאוכל מגרה בלווי חברה יוצר מתח: "למה אני צריכה לוותר". האכילה עצמה מפחיתה באופן זמני את המתח, לטווח הקצר, אך מגבירה אותו לטווח הארוך. ניתן ממש להמשיג זאת כמו בהתנהגות אובססיבית קומפולסיבית דוגמת שטיפות ידיים מוגזמות. התגברות על הקומפולסיה של האכילה באותו הרגע, מפחיתה מתח לטווח הרחוק. כתרגיל, שווה ממש לארגן מראש "חשיפות לאוכל מגרה", לפעמים החיים מזמנים לנו מספיק אירועים גם כך, וקבלת החלטה מראש מה לאכול ומה לא, תוך ניתור עוצמת המתח. בהצלחה בקונדיטוריה הבאה..... אוסנת

    השבמחק
  2. היי אסנת,
    תודה על ההתייחסות. בהחלט יש משהו בדבריך, אלא שקיים שוני בסיסי בין אכילה לבין OCD. בבסיס הכפייתיות-טורדניות עומדת ח ר ד ה ובבסיס האכילה עומד ר ע ב (בין אם הרעב אמיתי או לא). בטיפולי חשיפה ב OCD החשיפה המתמשכת מפחיתה כידוע ולעיתים אפילו מעלימה את החרדה. בשונה, "חשיפה לאוכל" בד"כ לא תפחית את הרעב אלא רק תגביר אותו. במידה והאדם הגיע לשלב בו הוא במצב המאפשר לו לעשות חשיפה לאוכל בדימיון, יכול להיות בדבר טעם ובתנאי שהדבר ילווה בעבודה על יתר המרכיבים שהזכרתי. לצערנו המציאות מוכיחה שאין פתרון ארוך טווח ואפקטיבי שהינו פשטני וחד מיימדי כגון חשיפה בלבד. נהפוכו, כל המחקרים מלמדים שטיפול התנהגותי בלבד, הוא יעיל מאוד להורדה במשקל אך לוקה מאוד בשמירה על משקל המטרה לאורך זמן. המרכיב החסר בו הוא המרכיב הקוגניטיבי.
    אם מעניין אותך, אני ממליץ לך על הספר: Cognitive-Behavioral Treatment of Obesity - A Clinician's guide שנכתב ע"י Zafra Cooper, Christopher G. Fairburn & Deborah M. Hawker בהוצאת The Guilford Press.

    השבמחק